17.12.12

tidurlah hai diri, mengapa degil sangat?

Malam-malam begini cuma burung Hantu sahaja tidak kenal katil - juga burung hantu versi manusia yang terkesan dengan nikmat Nescafe Mild 3 in 1.

Jam sudah berdetik hampir 1 jam 37 minit  selepas masuknya hari baru - Disember 17.

Aku bukanlah penagih kafein - jadi faktor lain yang boleh menyebabkan aku kekal stedi sehingga larut malam ini adalah terlalu letih untuk tidur.

Inilah namanya cuti semester yang tidak produktif. Masa tidurnya terlebih - masa makannya ekstra - masa facebooknya melampau - masa dengan Tuhan sedikit - masa membacanya diskaun - dan masa mengajinya pula kurang. Jangan salah tafsir - kalau orang dulu, mengaji dita'rifkan sebagai menuntut ilmu. Tidak kiralah ilmu dunia atau ilmu akhirat. Bukan hanya mengaji al-quran seperti yang dita'rifkan oleh orang moden zaman Najib ini.

Kalau bertemu dengan pakcik-pakcik lejen, pasti keluar sapaan "Hang mengaji mana la ni?" dari mulut mereka. Hakikatnya, "Belajar mana sekarang?" . Nampak game dia?

Aku baru sahaja tiba di kampung halaman beberapa hari yang lepas. Masih mencari nafas untuk stabilkan semula dan rancang kembali aktiviti harian. Tempoh hari, misi kembara mencari ilmu di Hulu Langat berjalan baik sekali - syukur Alhamdulillah.

Dapat juga bertemu sahabat sepengajian - guru mulia saya - TG Haji Idris Ali Al-Fathoni(Digelar Baba Idris, anak murid kepada Baba Eil Sepanjang). Ya, amat tersungguh indah sekali.

Sempat mengaji 4 hari dengan Baba - kitab Wasa'il Ilmu Kalam. Kata Baba, penting untuk mengenal dan memahami hukum akal. Kalau tak faham - tak boleh nikah. Sebab yang ini fardhu ain. Kalau bini tak faham - wali tak tahu - saksi tak kenal - maka pernikahan tak sah. Pheww...

Itu sebab pentingnya menuntut ilmu fardhu 'ain.

Tapi dakpe, kalau mung baru mula nak berubah - baguslah. Perlahan-lahan. Kuatkan dulu semangat. Cari lelah baru - korban sikit sedas-dua, kalau ada pakwe tu kabor lah ker dia "Eh awak, kiter stop lah in a relationship ni, jom kiter cari ilmu dulu bagi kemaih-kemaih. Hubungan kita ni saya risaulah - takut Allah murka. Lagipun kalau betul awak cintakan saya, tentu sekali awak tak bawa saya ke lembah neraka macam apa yang kita buat sekarang ni kan..  InsyaAllah, ada jodoh nanti kita bersama yer. Selamat tinggal. Halalkan mekdi yang awak belanja minggu lepas dan teddy bear tu ye. Tq. Assalammualaikum.. - Yang Ingin Mencari Kehidupan Yang Lebih Hakiki."

InsyaAllah akan hadirlah nanti bermacam perantaraan dan anugerah tuhan untuk memudahkan mung berjalan di jalan ini. Yang penting kena yakin dan sangka baik dengan Allah ta'ala. InsyaAllah banyak rezeki dan sahabat yang soleh-solehah datang tanpa diduga-duga.



Oklah - tiba-tiba termengantuk pulak - Nyte - Hv a chuwit dream - Salam'alaik - Kekal Selawat!

Allahummasolli'alasayyidinaMuhammad.

---

Alhamdulillah, bila kenal ugama - kalian akan tahu betapa indahnya ugama yang kalian anuti ini.

p/s :

Cuma 3 Golongan yang dimaaf pada syarak jika tidak tahu tentang hukum-hakam, ilmu fardhu ain yakni ilmu tauhid-ilmu mengenal Allah, ilmu feqah-ibadah,rukun dan sahnya serta ilmu tasauf-adab/akhlak. Selain daripada 3 golongan ini tidak dimaafkan pada syarak dan berdosa jika masih tidak tahu :
1. Golongan yang baru mengenal agama dan mendalaminya.
2. Golongan yang tidak sampai seruan Islam (tak ada ulama' di tempatnya - sejauh-jauh 2 marhalah)
3. Golongan yang baru memeluk Islam (muallaf)

p/s 2: Talabul 'ilmi faridatun 'ala kulli Muslim - "Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap muslim"

Tiada ulasan: